top of page

Individuele Begeleiding

Kinderen met autisme verschillen onderling net zo als kinderen zonder autisme. Het zoeken naar handvatten voor de omgang met uw kind is daarom maatwerk. Autikracht gaat samen met u en uw kind op zoek naar wat praktisch en bruikbaar is in uw situatie. De begeleiding start met een uitleg over wat autisme is. Daarna hoor ik graag waar u tegeaan loopt in de omgang met uw kind. Vervolgens gaan we met elkaar aan de slag. We gaan op zoek naar de oorzaken achter het gedrag en we bekijken stap voor stap wat u en uw kind nodig hebben om te leren omgaan met het autisme. 

Onderwerpen waarbij Autikracht ondersteuning biedt

Er kunnen zich vele situaties voordoen waarbij Autikracht u ondersteuning kan bieden. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  • Mijn kind wordt zomaar boos

  • Mijn kind luistert niet

  • Mijn kind blijft niet aan tafel zitten

  • Mijn kind wil bepalen wat er wordt gespeeld

  • Mijn kind kan niet zelfstandig opstaan

  • Mijn kind wil niet bij anderen spelen

  • Mijn kind wil niet aangeraakt worden

  • Mijn kind wil niet naar school

Goed om te beseffen

In nagenoeg alle hierboven genoemde voorbeelden wordt verondersteld dat het kind bepaalde dingen niet wil. Dit gedrag zie je immers bij meer kinderen. Maar bij een kind met autisme werkt het net even anders. Bij dit kind is geen spraken van niet willen, het kind kan het ook echt (nog) niet.

De 3 kernwaarden van Autikracht

1. Denk in mogelijkheden - Kijk naar wat het kind wel lukt en bouw van daaruit verder. Mijn uitgangspunt is dat een kind de dingen die het wel kan ook zelf doet. De dingen die (nog) niet lukken, gaat het kind stap voor stap leren. 

2. Sta naast het kind - In de begeleiding zoek ik vooral de samenwerking. Door naast het kind te staan, ga ik op zoek naar de oorzaken achter het gedrag. Hebben we die gevonden, zoeken we vervolgens samen naar bruikbare en praktische oplossingen

 3. Maak het kind zelf verantwoordelijk - Een kind is zelf verantwoordelijk, uiteraard rekening houdend met zijn/haar eigen niveau en leeftijd. Door het kind verantwoordelijkheid te geven, neem je het kind serieus en gaat het zelf inzien hoe het ergens invloed op kan hebben. 

bottom of page