Autisme in de klas
Een groot deel van de kinderen met autisme ervaart school als een onveilige omgeving. De leerkracht bepaalt wat je moet doen, wanneer en vooral hoe je iets moet doen. Daarbij gelden er allerlei sociale regels die een kind met autisme nog niet kent of niet kan.
Onze zoon heeft jarenlang de schakel naar school niet kunnen maken. Dagelijks was het een strijd om hem weer in de klas te krijgen. Regelmatig hebben we hem bij school uit de bosjes moeten halen, of hij bleef helemaal thuis.
De presentatie begint met een uitleg over autisme en ik leg uit waarom kinderen met autisme niet graag naar school gaan. Vervolgens vertel ik over de wijze waarop wij te werk zijn gegaan om hem over zijn weerstand heen te krijgen. Het ging met ups en downs.
Gedurende zijn hele basis- en middelbare schoolperiode hadden we nauw contact met zijn leerkracht of mentor. Samen zijn we op zoek gegaan naar de oorzaken van zijn weerstand. Dit heeft geleid tot een set bruikbare handvatten en duidelijke afspraken met hem. Een presentatie die zeer geschikt is voor leerkrachten en ouders.