top of page

Aanleiding voor Autikracht

De opvoeding van onze zoon is zeer intensief geweest, het ging allemaal niet vanzelf. Als baby was hij een gezellig, zachtaardig en lief mannetje. Hij was altijd bezig en wist wat hij wilde. Toen hij ouder werd, ging hij veel discussies aan en kon van iets kleins een groot probleem maken.

Vanaf het moment dat hij naar school moest, kwamen de echte problemen. Hij kwam ’s ochtends zijn bed niet uit en het kostte ons moeite hem in de klas te krijgen. Als hij uit school kwam, moest hij zijn stress kwijt. Hij was dan vaak boos en gooide met spullen. Dit gedrag liet hij niet op school zien. In de klas was hij juist stil en onzichtbaar. De leerkracht herkende niet waar we het over hadden.

 

Omdat we niet wisten hoe we de problemen konden oplossen, hebben we hulp gezocht. Dit heeft geleid tot de diagnose autisme. We merkten al snel dat de problemen niet waren opgelost met een diagnose. Hij had nog steeds zijn boze buien, de weerstand tegen school bleef en wij hadden nog geen idee wat we konden doen. De diagnose bleek het begin van een lange zoektocht. Een zoektocht, waarin we op zoek waren naar praktische handvatten. Hierbij werden we ondersteund door meerdere mensen, waarbij ieder vanuit een eigen deskundigheid met ons mee dacht.

 

Stapje voor stapje kwamen we steeds verder. Uiteindelijk hebben wij bruikbare handvatten gevonden. Zijn boze buien verdwenen en hij was zelfs gemotiveerd om naar school te gaan. Nu ik terugkijk op deze periode, besef ik steeds meer hoe waardevol deze handvatten zijn. In mijn omgeving zie ik nog vaak dat mensen niet weten, hoe ze een kind met autisme kunnen begeleiden. Met Autikracht wil ik er een bijdrage aan leveren, dat hier verandering in komt. 

bottom of page